Dünyaca yaşadığımız Covit-19 virüs salgını
ile neredeyse tüm yaşam düzenimiz değişti. Uyku düzenimiz, yeme alışkanlıklarımız,
çalışma şeklimiz ve modelimiz; sevdiklerimizle zaman geçirme platformları ve
çocuklarımızla geçirdiğimiz zamanlar ve eğitim şeklimiz…
Evde kalma sürecinde ilk haftalarımız, süreci algılama ve kabullenme olarak geçti. Bu değişken ve yeni süreçte Karaca’nın ekran başında geçen sürelerinde artma oldu. 3 yaşına kadar ekrandan izole yaşamış
bir çocuk olan Karaca'nın ekran başında geçirdiği süre 30 dakikadan 120 dakikalara kadar çıktı.
Evde kalma sürecinde, hem sosyal medyada
hem Eba'da okulöncesi eğitime değer katmış bir çok hocalarımızın çevrimiçi
eğitimleri ile öğretici zamanlar geçirdik. İnteraktif oyunların, canlı yayın konserlerinin, bayıla bayıla
dinlediğimiz masalların üstüne Karaca’nın sevdiği çizgi filmlerle; dolu dolu eğitici,
öğretici ve kaliteli zaman geçirdiğimizi hissettik. Bu süreçte internet
erişiminin olumlu yanlarını görerek iyilik hali içindeydik. Fakat internet erişiminin ve kullanımının olumlu ve olumsuz yanları baş baş gitmeye başladığını görmemek mümkün değil.
Bremer J göre; çocukların internete
erişimini, interneti kullanımını ve internetteki olanaklarını ailesel, sosyal,
kültürel ve ekonomik farklılıklar belirlemektedir. Buna bağlı olarak da
çocukların sanal ortamdaki aktiviteleri de değişiklikler göstermektedir. Günlük
yaşamın en önemli araçlarından biri olan internetin çocuklara birçok olumlu
etkisi olduğu bilinmektedir. İnternetin bilgiye erişimi kolaylaştırması
sayesinde her ortamda ulaşılabilen eğitim materyali olarak kullanılması
çocukların bilişsel ve sosyal iyilik hali için önemlidir. Ayrıca hızla değişen
internet ortamı çocuğun hızlı karar verebilme ve strateji geliştirmesini,
analiz yapabilmesini olumlu yönde etkileyebilmektedir. Özellikle erken çocukluk
döneminde ince motor becerilerin kazanılmasına, yabancı dil öğrenimine ve
gelişimine katkı sağladığı, el-göz-zihin koordinasyonu hızlandırdığı
bilinmektedir . Bunların yanı sıra internetin çocuklarda kendini ifade edebilme
özgürlüğü, üreticilik, yaratıcılık ve tasarım yapabilme gibi yetenekleri ortaya
çıkarabildiği bilinmektedir.
İnternetin sayısız yararının yanında, doğru
ve etkin kullanılmadığında hassas ve savunmasız olan çocuklar için birtakım
problemleri de yanında getirdiği bilinmektedir. Bunlar; fiziksel sağlığı
olumsuz yönde etkilemesi, yaş ve içerik uygunsuzluğu, iletişim sorunları, siber
zorbalık, çevrim içi istismar, güvenlik ve bilgi gizliliği ihlali olarak
sayılabilir (1). Uzun süre ekran karşısında sedanter yaşam süren çocuklarda
fiziksel aktivite azlığı ve aşırı yeme davranışı sonucu obezite geliştiği
bildirilmiştir (2).
Çocuklarınızın da internetten olumsuz etkilendiğini düşünüyorsanız önlem alma vakti gelmiştir.
Ekran
kullanımı planı yaparak işe başlayabiliriz;
- Çocuğunuzun ilgisini çekecek etkinlikleri listenin önüne alabilirsiniz.
- Her güne farklı bir etkinliği internet erişimi kanalıyla değerlendirebilirsiniz
- Ailecek keyif aldığınız etkinliklerden seçebilirsiniz, etkinlik sonrası sohbet etme fırsatınız olabilir.
- Biz Seiba’nın ve Judith’in masallarını ortak saat olarak planlıyoruz.
- İnternette izlemesine gerek olmadığını düşündüğünüz etkinliklere nadiren yer verebilirsiniz.
- Öğretmeniniz bir oyun gönderdiyse, ebeveyn olarak önce siz öğrenip çocuğunuzla oynabilirsiniz. Videoyu çocuğun önüne bırakıp tek yapmasını beklemiyoruz. 😊
- Çizgi film saatlerini güne yayarak izleyebilirsiniz. Sabah uyandığında süresinin tamamını bitirdiğinde ,akşama kadar her fırsatta parmağı kumanda düğmesine gidebiliyor.
- Ebeveyn olarak örnek oluyoruz. Bu süreçte benim için en zoru bu oluyor.
Okulöncesi
Çağında İnternet Erişimli Etkinlik Önerileri;
- Seiba ve Kadıköy belediyesi ortalığında ınstgram da yayınlanan masal saati (24 saat kayıtlı kalıyor)
- Judith’in ınstgram sayfasında yayınladığı bazı masallar ve Ntv radyoda Masal Bu Ya program kayıtları
- Onur Erol’un konseri ınstgram sayfasında
- Özgun .cocuk ınstgram sayfasında Yaratıcı Drama lideri Müge öğretmenimizin interaktif oyunları
Kaynak:
Kocatepe Tıp Dergisi Kocatepe Medical Journal 19:27-33/Ocak/2018- Seda TOPÇU
1. Baer S, Saran K, Green DA, Hong I. Electronic Media Use and
Addiction Among Youth in Psychiatric Clinic Versus School
Populations. Can J Psychiatry 2012;57(12):728–735.
2. Kaewpradub N, Kiatrungrit K, Hongsanguansri S,
Pavasuthipaisit C. Association Among Internet Usage, Body
Image and Eating Behaviors of Secondary School Students.
Shanghai Arch Psychiatry 2017; 29(4):208-217.
Yorumlar
Yorum Gönder