Atlasla Şehirlere ve Ülkelere yolculuk

 


Çocukluğumda, ilkokuldayken sınıfımızda harita vardı. Zaman zaman haritanın önüne geçip hayaller kurardım.  Bazen gözümü kapatıp bir şehir seçerdim. Seçtiğim şehir ile ilgili ‘’Yeşil mi kahverengi mi? , Acaba eve ne kadar uzak?, Kimler yaşıyor ?...’’ gibi soruların cevabını düşünürdüm.

İlkokuldayken kırtasiye listeme öğretmenim bir kere atlas yazdırmıştı. Çok büyük heyecanla aileme aldırmıştım. Ve senenin sonu geldiğinde haritalardan öğrendiğim ‘’Akdeniz bölgesinde portakal, Ege Bölgesinde incir, Karadeniz bölgesinde çay yetiştiğiydi.’’ Çok büyük heyecanla aldırdığım atlasımdan beklediğimi bulamadan ortaokullu olmuştum.

Ortaokul da odamın duvarına bir Türkiye haritası astım. Gittiğim yakın şehirlerin üstüne çarpı atardım. Şehirler arası yolculukta yolda giderken, geçtiğimiz şehirlerin harita da kahverengi mi  yeşil olduğunu çevreye bakarak keşfetmek çok keyifli olurdu. Haritalardan keyif almam sosyal bilgiler öğretmenim; harita okumayı, ülkemizin konumunu, tarihi ve coğrafi güzellerini öğretmeden sebze ve meyveleri bir kağıda (harita fotokopisine) yerleştirmemi istediği zaman köreldi.😑

Coğrafya, insanın içinde yaşadığı çevrenin doğal özelliklerini, insan ­doğal çevre etkileşimini ve bu  etkileşim sonucu  insanın ortaya koyduğu beşeri ve ekonomik etkinlikleri kendi prensipleri çerçevesinde inceleyerek sonuçlarını açıklayan  bilimdir (Şahin,1998).

    Bu  bağlamda coğrafya öğretiminin amaçları; belirli bir coğrafi mekan üzerinde coğrafi unsur, olay veya faaliyetlerin  coğrafi dağılışlarının  sebep  ve sonuçlarını inceleme ve sentez etme, coğrafi düşünme yeteneği kazanarak  coğrafi sorunlara bilimsel yaklaşabilme ve analiz etme, coğrafi kaynaklardan yeterince yararlanarak harita, atlas, grafik şekil kullanma bilincini geliştirerek  coğrafi bilgilerin daha kalıcı olması için öğretim anlayışını geliştirmek, olarak  özetlenebilir (Doğanay,2002).

       Şahin ve Doğanay ne güzel özetlemiş. Coğrafya eğitimi kapsamında olayları analiz etme, harita ve atlas okuma, haritadaki sembolleri okuma çocukların inceleme, analiz ve sentez yeteneklerini geliştirmede oldukça etkilidir.

    Coğrafya eğitimi okulöncesi dönemde başlamaktadır. Çocuklarınızla ve öğrencilerinizle yönler, uzaklıklar, isimler(göller, nehirler, şehir, ülke isimleri) ,haritadaki semboller, çizgiler, tarihi eserler, şehirlerin özellikleri gibi bir çok konu üzerine çalışmalar yapabiliriz.

        Coğrafya etkinlikleri çocukları; görsel-uzamsal ve bilişsel alanlarda oldukça geliştiricidir.

        Çocuklarla yapabileceğimiz etkinlik önerileri;

    >Pusula temin ederek hafta sonu gezmelerinde yönünüzü keşfedebilirsiniz.

   >Şehir ve göl isimlerini harita bulma oyununu çeşitlendirebilirsiniz.

   >Dağlar, göller, ovalarla ilgili renk çalışması ,boyamaları yapabilirsiniz.

  >Tarihi eserlerin resimlerini asıp , çocuklardan bedenleriyle formlarını oluşturmalarını isteyebilirsiniz.

  >Olmazsa olmaz:) şehirlerde yetişen meyvelerle bir çalışma yapabilirsiniz.

> Harita okuma çalışmalarına başlamak çocukların genel kültürlerini oldukça geliştirecektir.

      Kim bilir belki küçük Evliya Çelebi'ler yetişir.






               

Yorumlar

  1. O kadar güzel anlatmışki aynısı bizim evdede yasandı okudukça sanki emre yi anlatıyor gibi kalemine sağlık desem artık kalemle de yazılmıyor yüreğine sağlık yolun açık olsun
    Yazılımların çok güzel başarılar

    YanıtlaSil

Yorum Gönder