Pamuğun İçinden Gökyüzüne Doğru



    Erken çocukluk döneminde çocuklar meraklarını gidermek için sürekli çevrelerini araştırıp, incelerler (Aral vd., 2000; Şen, 2007). Litman (2005)’a göre merak, yeni bilgilere ulaşmayı sağlayan, görmek ve bilmek için duyulan bir arzudur. Gelişimsel özellikleri nedeniyle de okul öncesi yıllar çocukların meraklı ve keşfetmeye istekli oldukları, tutum ve davranış kazanma potansiyelinin en yüksek olduğu yıllardır. Okul öncesi dönemde verilecek olan eğitim de merak ve keşfetmenin verdiği mutluluk duygularına dayandırılmalıdır (Akt. Cevher Kalburan, 2009). Çünkü merakla güdülenmiş bir öğrenme kalıcı olmaya adaydır. Araştırma ve öğrenme isteği merakla tetiklenir. Piaget (1955)’nin de dediği gibi, çocuklar doğuştan merak duygusuyla etraflarını keşfetmeye başlar. Merak eden, araştıran, bilgi üreten ve yaratıcı problem çözme becerileri gelişmiş yetişkinler yaratmak için merak duygusunu beslemeli ve öğrenme, bilgiye ulaşma yolları konusunda çocuklara rehberlik edilmelidir (Sabo, 2010). Çocukların merak duygularını harekete geçirmek, merak duydukları konuları arttırmak ve merakı giderme yollarını göstermek içinse çocukların merak duydukları konuları tespit etmek gerekmektedir.

 Karaca'nın fen-doğa etkinliklerine karşı ilgisi bebeklik döneminde sinyaller vermeye başlamıştı.Annesinin çocuk gelişimci, babasının fen bilimlerine yakın olması sebebiyle de karşılaştığı materyaller, uyarıcılar bu yönünü harekete geçirmesine olanak sağladı.

  Okulöncesi eğitimde fen-doğa etkinlikleri biz okulöncesi öğretmenler için vazgeçilmez bir alandır. Özellikle fasulye çimlenmesi deneyini yapmayan öğretmen ve çocukluğunda denemeyen öğrenci herhalde yoktur. 

  Karaca okulda pamuğa ektiği fasulyeleri heyecanla eve getirdi. Akşam hepimize detaylı deney süreci hakkında bilgi verdi. Ben içimden bir kaç  gün sonra kokar, sineklenir ve çöpe atarım diye düşündüm. Ama bizim evde doğuştan merak güdüsü ağır basan baba- kız olunca, fasülyeler bana nispet yaparcasına hızlıca büyüdüler. Baba-kız kısa karanlık kış günlerinde bitki yetiştirme ışığı ile fasulyeleri aydınlattılar.

    Önce pamuğun içinde filizlenmesini beklediler. Sonra küçük toprağa ektiler. Ben olmaz o dedikçe, fasulyeler pamuğun içinden gök yüzene doğru yol aldılar.
      
    


  Evden çıkamadığımız bugünlerde deney önerileri;

Bitkiler canlıdır. İnsanlar gibi beslenir, çoğalır, hareket eder, solunum yapar. Bitkiler susuz, güneşsiz, havasız yaşayamaz.

-Bitkilerin ihtiyaçları

-Bitkilerin çoğalması

-Bitkilerin solunum yapması

-Bitkide gövdenin görevi

-Bitkilerin terlemesi

-Bitkilerin sınıflandırılması


Yorumlar