Okulöncesi eğitimdeki serbest zamanı hiç duymuş muydunuz?



  Okulların açılması sağlık önlemlerinden kaynaklı uzatıldı.Çocuklarımız evde anne ve babaların destekleriyle uzaktan eğitimler, eba ve sosyal ağ paylaşımlarıyla eğitimlerine devam ediyor.Bizde Karaca ile evde öğretmenimizin önerdiği ve hayallerimizin bizi sürüklediği etkinlikleri yaparak evde kalma sürecimizi ilerletiyoruz.Korana öncesinde evde birlikte kısıtlı vakit geçirdiğimiz için oynadığımız oyunlarda kısıtlıydı.Fakat şimdi ev kalma sürecimiz uzadıkça etkinlik saatlerimizde uzuyor.Bu süreçte uzun çalışma saatinden sonra beraber vakit geçirmek çok iyi geldi.Fakat bugün ağzımdan Karaca okuldaki gibi serbest zaman şimdi ben kitap köşesine gideceğim sende istediğin köşeye gidebilirsin dedim.Çünkü kendime vakit ayırmak istemeye başladım.Bir okulöncesi öğretmeni olmama rağmen serbest zamanı kendime vakit ayırmak olarak düşündüm.Bugün bu olayın ardından 6 yıl önceki velim bana öğrencimle ilgili evde sabun yaptığı fotoğrafı yollamasıyla,bu konu aklıma geldi.

  Bir çocukla serbest zaman yapmak kolay olacağından söylemiş olduğumu düşündüm.Çünkü okullarda serbest zamanı bazı veliler, öğretmen çocukları bırakıyor ve kendi başlarına 1 saat oynatıyor.Oh ne güzel meslek diyorlar.

  Evde kalma sürecimizde tüm herkesin okulöncesinde serbest zamanı gözden geçirmesini öneriyorum.Serbest zaman nedir ne değildir ? 

  Okulöncesi eğitimde serbest zaman etkinlikleri, genellikle 1,5-2 saatlik bir süre içerisinde gerçekleştirilir. Çocuklar bu süreçte istedikleri zaman, istedikleri ilgi köşesinde ve diledikleri şekilde oynayabilirler. Kısaca serbest zaman etkinlikleri, yetişkin yönlendirmesi olmayan, ilgi köşelerinde oyun ve el işi/sanat etkinliklerinin paralel sunumuna yer veren etkinliklerdir (Ulutaş ve Demiriz, 2006; Dereobalı, 2007).

   Serbest zaman etkinlikleri çocukların yaratıcılıkları başta olmak üzere tüm gelişim alanlarını desteklemekte, arkadaşlık ilişkilerini geliştirmektedir (MEGEP, Serbest Zaman Etkinlikleri, 2007). Ayrıca çocuklara güne hazırlanma fırsatı sunmakta, seçim ve plan yapma, karar verme, sorumluluk alma gibi becerilerini de destekleyebilmektedir (Beaty, 2000). Bu nedenle günlük eğitim akışı içerisinde serbest zaman etkinliklerinin yani (Oyun Zamanının) önemli bir yeri bulunmaktadır.

  Yani okulöncesi öğretmeni 20-25 öğrencinin ilgi alanına göre sınıfı düzenleyecek.Çocukların davranış problemleri ile ilgilenirken, çocukların  yetişkin yönlendirmesi olmadan isteği köşeye gitmesini düzenleyecek, günlük akışına giriş yapacak ip ucu oyunları yerleştirecek.Buraya kadar çoğu öğretmenimiz reflekse dönüşmüş davranışlarla zaten yapıyorlar.Bence en önemli iş çocukları tanıma, çocukların kişilikleri, ruhsal geçişlerinin gözlemlerini yapmak.Öğrencilerimizin ilerde hangi alanda ilerleyeceği anekdot notlarımızda yer alır.

   SERBEST ZAMAN neymiş;öğrencimizin gözleri oyun oynarken hayatını ele verir, bizde onu hayata hazırlarız.

      Mesleğimizi hakkıyla  teneffüssüz yapan  tüm  meslektaşlarıma, sevgiler....


Yorumlar